onsdag 22 april 2009

Allt du aldrig drömt om

Titel: Allt du aldrig drömt om
Författare: Erik Härstedt
Förlag: Recito
Antal sidor: 144

Det här är Erik Härstedts debutsamling i bokform, innehållandes samlade dikter ifrån 2007, och en maffig sådan som ringer in sig på 144 sidor. Tungläst, kan man tro vid första anblick. Den grå utsidan av boken ger en bred känsla av ångest och visst är den känslan en av de framträdande i Allt du aldrig drömt om. Men det genomsyras av en kraftig sarkasm och ett smutsigt, ofta oputsat språkbruk. Erik är inte en poet som sysslar med finlir eller vackra omskrivningar. Hans metaforer är mörka och språkbruket i boken gränsar till galenskap. Bokens främsta egenskap är utan tvekan dess brutala ärlighet.

Detta är i detta fall enbart till dess fördel, man sjunker in i boken och blir ett med den. Man känner igen sig, till sin egen nackdel, och man försuper sig på denna domedagspoesi. Som poet själv kommer jag ofta till passager där jag tänker ”Fan vad snyggt, det där önskar jag att jag hade skrivit”. Vilket enligt mig är det största komplimang en skrivare kan ge en annan.

Som Tim nämnde i recensionen av Ismael Atarias bok Allt jag vill för dig, ingen annan så är det alltid knepigt när en estradpoets poesi läses i skriftlig form. Eriks poesi lider inte av detta dock, utan man kan istället näst intill höra en annan röst än sin egen i sitt huvud, som läser för en. Även om man aldrig hört Erik förr. Ett exempel är:

det här är mitt liv
ååååååååhhh! titta där!
ett nöjesfält,
sån tur jag har
så kul jag har
jag ska åka karusell
tills jag kräks
blä blä blä


Erik har ett budskap, men inte ett som är direkt uppenbart. Det finns ett flertal röda trådar men boken lämnar det till läsaren själv att nysta upp dem, en efter en. Ska jag rikta någon direkt kritik mot upplägget får det bli avsaknaden av titlar på dikterna, något som kan förvirra min ordnade hjärna. Boken är lite kaotisk, men det glöms så pass snabbt bort i läsandet att detta inte förtar från upplevelsen att läsa den.

Jag tänker lämna er med mitt absoluta favoritcitat ur boken, ett jag definitivt tänker lägga i min hjärnbank och tänka på när situationen passar.

mitt liv är ett neråttjack
men jag blir aldrig
tillräckligt
låg för att landa


Boken finns att beställa på: http://www.litenupplaga.se/392


Josef Hoffert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar