tisdag 14 april 2009

Tim Sterner



Namn: Tim Sterner
Född: 5/2 1987 i Karlstad
Bor: Karlstad
Yrke/Studieinriktning: Litteraturvetare
Fritidsintressen: Skriva, läsa, uppträda, arrangera och fika
Favoritdiktare: Bruno K. Öijer, Johannes Anyuru, Katarina Kieri, Emil Jensen, Navid Modiri, Sonja Åkesson, Ismael Ataria, Sage Francis, Lukas Moodysson och Åke Hodell
Bästa diktverk: Öijers Svart som silver, Anyurus Omega och Hodells Självbiografi
Favoritcitat: ”A man can’t ride your back unless it’s bent” – Martin Luther King
Bästa skrivmusiken: Varierar, men instrumental postrock sviker aldrig
Roll i redaktionen: Redaktör och ansvarig utgivare
Hemsida: tsterner.blogspot.com och myspace.com/timsterner
Skriv till Tim


Vad är poesi?

– Det är något väldigt individuellt, så det är svårt att ge ett övergripande svar som alla har glädje av. För mig är det ett sätt att skapa distans till mina känslor, tankar och upplevelser; allting tenderar att bli tydligare och mer lättöverskådligt på papper. Kort sagt är poesi ett sätt att reda ut sig själv samtidigt som man utmanar det svenska språkets gränser och försöker få en större förståelse för sin omgivning.

Hur skiljer sig poesi från andra litteraturformer?
– Även om det finns diverse poesiformer som utgår ifrån en specifik mall, till exempel Haiku, så skulle jag nog vilja hävda att poesi är den friaste och mest öppna litteraturformen. Om man försöker greppa den med händerna så glider den undan som vatten. Det som är svårt att fånga blir alltid mer intressant.

Hur kom du i kontakt med poesi första gången?
– Jag var femton år gammal, och bar på ett mörker som behövde släppas ut; mobbning, smärtsamma uppbrott och frustration gentemot skolsystemets sätt att underkuva istället för att stötta. Jag var vid tillfället verksam som filmrecensent på skrivarsajten Sockerdricka.nu, och det var där jag kom i kontakt med poesi första gången. Jag minns att jag inte förstod ett dugg, men jag minns också att det var just det som gjorde mig fascinerad. Jag började läsa mer aktivt, och skrev så småningom en dikt för att känna lite på formen. Resten är historia, som man brukar säga. Genom poesin fick jag utlopp för känslor, tankar och åsikter som låg och skavde inom mig. Nu har den vuxit fast i mig och blivit en del av min personlighet.

Läser du något annat än poesi?
– Även om större delen av min bokhylla upptas av diktsamlingar så är jag även väldigt förtjust i psykologiska romaner och pulpgenren. Paul Auster, Chuck Palahniuk, Bret Easton Ellis, Jim Thompson. Jag attraheras av alla verk som har en intelligent story, komplexa karaktärer och en filosofisk eller psykologisk underton.

Vad kommer du att tillföra på den här tidskriften?
– Jag kommer att vara spindeln i nätet; den som håller samman allting. Jag kommer se till att allt material som publiceras är givande och har ett bra språk, men jag kommer också att vara lyhörd och lyssna till andras förslag. Det här projektet ska engagera och inspirera. Inte tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar